Diakoniatyö

Seurakunnan diakoniatyö

”Todellinen kuva Jumalasta voidaan tehdä vain käsin, palvelemalla”.
– Raakel Liehu

Seurakunnan diakoniatyön osa-alueet

Seniorityö

Seniorityö seurakunnan iäkkäämpien parissa kattaa ystäväpalvelukäynnit, lauluvierailut palvelukoteihin sekä ehtoollisen viennin huonokuntoisille ikääntyneille.

Ystäväpalvelutoiminta on vapaaehtoistoimintaa iäkkäämpien seurakuntalaisten parissa. Ystäväpalvelu haluaa tukea ja vastata ennen kaikkea yksinäisyyden ongelmaan. Ystäväpalvelu on vuorovaikutuksellinen suhde, jonka tavoitteena on

• vaikuttaa myönteisesti tuettavan elämään
  • edistää tuettavan hyvinvointia ja seurakuntayhteyttä
  • ennaltaehkäistä vaikeuksia.

Apua arjen askareisiin?

Keikka-apu tarjoaa lyhytkestoista, kertaluontoista apua arjen haasteissa ja pulmatilanteissa yli 70-vuotiaille seurakuntalaisille.

Tuntuuko, ettet jaksa yksin lähteä kauppaan tai apteekkiin? Kaipaatko apua tietokoneen tai kännykän käytössä? Tai haluaisitko juttuseuraa ulkoiluun?

Kyse voi olla asiointikäynnistä tai esim. verhojen vaihtamisesta, mutta pyydä keikka-auttaja avuksesi!

Vapaaehtoiselta keikka-auttajalta saatu tuki luo turvallisuutta ja vahvistaa arjessa selviämistä. Keikka-auttajan tehtäviin eivät kuitenkaan kuulu hoidolliset tehtävät tai siivousapu. Kysythän keikka-apua hyvissä ajoin, jotta avun löytyminen olisi todennäköisempää.
Keikka-apua voit tiedustella lähettämällä sähköpostia vuokko.hautala@shsrk.fi tai lähettämällä viesti puh. 045 131 4445. Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Kuka voi toimia ystäväpalvelussa?

Ystäväpalvelu on seurakunnan vapaaehtoistoimintaa tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Ystäväpalvelijaksi voi ryhtyä kuka tahansa seurakunnassa luotettavaksi ja tasapainoiseksi tunnettu henkilö, jolla on halu palvella. Ystäväpalvelijat haastatellaan ennen toimintaan mukaan tuloa ja heille järjestetään vertaistukitoimintaa

Lähetä sähköpostia vuokko.hautala(at)shsrk.fi tai lähetä viesti numeroon 045 131 4445. Otamme yhteyttä.

Ystävä puhelimen välityksellä?

Kaipaatko arkeesi juttuseuraa? Haluaisitko vaihtaa ajatuksia jonkun kanssa? Mitäpä, jos soittaisit toiselle samassa tilanteessa olevalle? Vertaistuki on kokemustietoon perustuvaa tukea, jonka tärkeimmät elementit ovat kertominen ja kuunteleminen.

Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat yleensä sekä tukijoina että tuettavina. Vertaistuki perustuu keskinäiseen tasa-arvoisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä kohtaamiseen  ja keskinäiseen tukeen.

Ota yhteyttä lähettämällä sähköpostia vuokko.hautala@shsrk.fi tai lähettämällä viesti puh. 045 131 4445; niin etsitään yhdessä sinulle puhelinystävä.

Lähimmäistyö

Ruoka-apu

Diakoniatyöntekijä Tommi Merivirta (040 417 1729) vastaa työtiiminsä kanssa maanantaista perjantaihin alkaen klo 12.00 seurakunnan eteistiloissa järjestettävästä elintarvikejaosta. Elintarvikkeita jaetaan jokaiselle, joka kokee apua tarvitsevansa.

Hyvällä sydämellä-
Diakoniapäivystys

Olemme mukana Helluntaikirkon Hyvällä sydämellä –hankkeessa, joten meillä on mahdollisuus antaa kertaluontoista aineellista apua, jota välitämme diakoniavastaanotolla. Ajanvarauksella toimiva diakoniavastaanotto on avoinna

joka toinen maanantai (parittomat viikot) klo 10-13

helluntaikirkon diakoniatoimistossa (käynti takaa toimiston ovesta). Ajan tapaamiseen voit varata soittamalla tiistaisin klo 10-13 numeroon 045-131 4445. Apu on suunnattu työttömille vähävaraisille ja heidän perheilleen ja tukea annetaan aineellisen avun lisäksi ohjaamalla avuntarvitsijaa oikeanlaisen avun ja palveluiden piiriin. Hyvällä sydämellä -hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Sairaalasielunhoito

Seurakuntamme sairaalasielunhoidosta vastaa Luterilaisen kirkon sairaalasielunhoidon erikoistumiskoulutuksen käynyt Vuokko Hautala. Pastorit, vanhimmat, diakonit sekä seurakuntamme valtuuttamat sielunhoitajat käyvät pyydettäessä tapaamassa sairaalassa. Lähtökohtana tapaamiseen on potilaan oma tahto. Sairaalasielunhoidon ensisijainen tehtävä on kulkea ihmisen rinnalla kärsimysten, sairauden ja kivun keskellä.

Vammaistyö

Vammaistyön tavoitteena on luoda kaikille yhdenvertainen mahdollisuus osallistua seurakunnan toimintaan ja kasvaa Jumalan tuntemisessa. Toivomme, että esimerkiksi Esteettömyys-sivumme auttavat sinua tarvittaessa. Mikäli olet kiinnostunut seurakuntamme vammaistyöstä ja sen kehittämisestä, ota yhteyttä Vammaistyön koordinaattoriin, Susanna Heikkilään (040 528 9825). Teemme myös yhteistyötä helluntaiherätyksen Hyvä Sanoma-palvelut ry:n valtakunnallisen vammaispalvelun kanssa.

Vankilalähettimme
Vankilatyö

Kaisa Kataja (040 026 2363) ja Maria Kivistö (045 513 2425)) luovat kontakteja vankeihin ja järjestävät hengellisiä tilaisuuksia Vaasan vankilassa.

Kaisa Kataja toimii myös yhdyshenkilönä KRIS- Etelä-Pohjanmaan toimintakeskuksen kanssa.

Kaveri Kammari

Kaveri Kammari -toiminta kokoaa yksinäisiä joka kuukauden ensimmäinen maanantai klo 18-20 keskustelemaan ja viettämään aikaa yhdessä kahvikupposen äärellä. Toimintaa koordinoi Maija Tuppurainen

Lauluvierailut palvelukoteihin ja sairaalaan

Seurakuntamme eri musiikkiryhmät käyvät pitämässä hartaushetkiä Seinäjoen alueen palvelukodeissa ja sairaalassa. Seurakunnan lauluvierailuajat sovitaan keskitetysti työmuodon koordinaattorin Marjo Ala-Huumon (050 349 8797) kautta.